Carmen Jones fut la surprise de la saison 1943-1944. L’adaptation moderne d’Oscar Hammerstein II de l’opéra Carmen de 1875 de Georges Bizet a ouvert au gigantesque Broadway Theatre le 2 décembre 1943 et s'est joué 503 représentations. Pour les rôles principaux de Carmen et Joe, Muriel Smith et Muriel Rahn, et Luther Saxon et Napoleon Reed, alternent les representations.
Pendant la Seconde Guerre mondiale, dans le Sud des Etats-Unis, au milieu d'un camp militaire, la jolie Carmen Jones aux mœurs légères fait tourner les têtes des soldats, provoquant des rivalités jalouses. Joe se laisse séduire, abandonne sa gentille fiancée pour la sulfureuse Carmen et devient déserteur. Il est mis en prison mais Carmen accepte d'attendre sa sortie pour qu'ils continuent de filer leur parfait amour…
Parachute maker Carmen Jones makes a play for a "fly boy" Air Force man, Joe, who is in love with sweet Cindy Lou and about to marry her on a day pass when Carmen gets into a fight with another woman.
Joe's pass is cancelled in order for him to drive her to the next town to be handed over to the non-military police. Instead, Carmen charms him and escapes, and he is put in the stockade for not delivering her to the authorities.
While Carmen waits for Joe to be released from military prison, she hangs around Billy Pastor's jive cafe where she encounters boxer Husky Miller, who is instantly besotted with Carmen, calling her "heatwave".
Carmen is initially uninterested. But her friends Frankie and Mert know that their invitation from Husky's manager to see him fight in Chicago depends on Carmen's being there, too.
Joe, having been released from the stockade, turns up at the cafe the same evening. At first, his prospects seem to be looking up, as his connections have put Joe back on track for aviator school. Carmen lays down a guilt trip, however, protesting that a long-distance relationship, with Joe 400 miles (640 km) away at school, just isn't what she had in mind. He immediately gets into a fight with his sergeant, who is making a move on Carmen, as well as laying down some heavy shade on Joe. Starting the fight alone would have been enough to put Joe back in military prison for years, but the fight goes badly, and the sergeant ends up apparently dead. Carmen makes Joe hide the body, since desertion sounds better than a lengthy sentence.
The train ticket to Chicago originally given to Carmen offers them a way of avoiding the MPs. After a few days hiding out in a seedy hotel with no money and no future with Joe, Carmen pays a visit to her two friends, now covered in diamonds and furs, at Husky's training camp. She is only looking for a loan, but they try to draw her to give up Joe and "go with the money" by staying with Husky.
Later, at Husky's apartment, Frankie reads Carmen's "cards", and reveals the Nine of Spades - the card of Death. In the belief that her days are numbered, Carmen gives in to Husky's advances, abandoning Joe for the luxurious life Husky can offer her.
Cindy Lou comes to look for Joe, but he is still in love with Carmen and spurns Cindy Lou. The night of Husky's title fight, Joe turns up to try to convince Carmen to come back to him, but when she rejects him, he kills her, thus making the card's prophecy a reality.
1 Carmen Jones peut-être considéré comme un Top musical
D’après le livret de Henri Meilhac et Ludovic Halevy, adapté de l’histoire de Carmen de Prosper Merimee.
Le budget était de 175.000 $, avec un coût de fonctionnement hebdomadaire d’environ 14.000 $.
À l’origine, Max Gordon devait produire le spectacle. Les répétitions devaient commencer en septembre 1942. Mais le travail d' Oscar Hammerstein II sur Oklahoma! () a pris plus de temps à l’écrivain, la production a du être reportée. En raison du report, Max Gordon a abandonné comme producteur. Peu de temps après, Billy Rose est devenu producteur (Al Jolson essayait aussi d’acquérir la série).
Les auditions ont eu lieu à Los Angeles, Chicago et New York à la recherche d’interprètes noirs qui pourraient chanter la partition. Sur les 115 interprètes de la distribution, un seul avait déjà travaillé à Broadway.
Muriel Smith, qui jouait Carmen, faisait le ménage pour un photographe à Philadelphie quand elle a été choisie. Luther Saxon (Joe) avait été vérificateur au Philadelphia Navy Yard. Glenn Bryant (Husky Miller) était policier à New York. D’autres membres de la distribution comprenaient un travailleur social de Detroit, une femme au foyer de Cleveland, un chauffeur de Los Angeles, un groom de Buffalo, et ainsi de suite.
Agnes de Mille a été annoncée comme chorégraphe, mais Eugene Loring a finalement accepté le poste lorsque Agnes de Mille a choisi de plutôt travailler sur One Touch of Venus ().
Une fois que Billy Rose a été choisi définitivement comme nouveau producteur, les répétitions ont été annoncées comme commençant le 15 août 1943. Cependant, ils n’ont commencé qu’au début d’octobre (au Century Theatre).
Mais, à l'époque, il y avait une pénurie de théâtres disponibles à New York. Carmen Jones a été envoyé dans une série de Try-Out jusqu’à ce qu’un théâtre soit disponible. Billy Rose avait espéré que le spectacle débuterait à Broadway la semaine du 22 novembre 1943.
Le manque de théâtres disponibles n’a pas trop affecté Billy Rose. Le spectacle se jouait dans un grand théâtre à Philadelphie. Après la première semaine de représentation, il a envoyé un télégramme au New York Times: «Depuis mardi, Carmen Jones se joue dans une salle de 2.200 places qui avait été fermée pendant plusieurs années. Les recettes devraient atteindre 30.000$. Si vous croisez Henry Kaiser, essayez de le persuader d’installer un théâtre pour moi sur le terrain de l’Hippodrome dans les prochaines semaines.» (L’Hippodrome était un théâtre de 5.000 places qui avait accueilli l’un des plus grands succès de Billy Rose.)
Finalement, les producteurs du spectacle Artists and Models ont reçu l’ordre des propriétaires de théâtre de transférer leur spectacle dans un autre théâtre afin que Carmen Jones puisse se jouer au Broadway Theatre. Artists and Models, cependant, n'a pas été transféré mais a fermé.
Acte I
Prelude
Opening Scene (aka “Send Along Anudder Load,” “Cain’ Let You Go,” and “I Like Your Eyes”) (Napoleon Reed, Carlotta Franzell, Workmen)
“Lift ’Em Up and Put ’Em Down” (Street Boys)
“Honey Gal o’ Mine” (Workers)
“Good Luck, Mister Flyin’ Man” (En- semble, Dancers)
“Dat’s Love” (Muriel Smith, Ensemble)
Scene: Joe and Cindy Lou (“I tol’ your maw”) (Luther Saxon, Carlotta Franzell)
“You Talk Just Like My Maw” (Luther Saxon, Carlotta Franzell)
Finale of Scene One (aka “Murder, Murder” and “You Ain’t a Police’m”) (Muriel Smith, Luther Saxon, Jack Carr, Sibol Cain, Ensemble)
“Carmen Jones Is Goin’ to Jail” (Ensemble)
“Dere’s a Café on de Corner” (Muriel Smith, Luther Saxon)
Finaletto and Entr’ Scene
“Beat Out Dat Rhythm on a Drum” (June Hawkins, Cosy Cole, Dancers, Ensemble)
“Stan’ Up and Fight” (Glenn Bryant, Ensemble)
“Whizzin’ Away Along de Track” (Edward Lee Tyler, Dick Montgomery, June Hawkins, Jessica Russell, Muriel Smith)
Scene: Carmen and Joe (“Thinkin’ ‘bout you all the time”) (Muriel Smith, Luther Saxon)
“Dis Flower” (Luther Saxon)
“If You Would Only Come Away” (Muriel Smith, Luther Saxon)
Finale of Act One (“Joey, It’s Time for You to Go”) (Muriel Smith, Ensemble)
Acte II
Entr’acte music based on music between Acts III and IV of Carmen
“De Cards Don’t Lie” (Jessica Russell, June Hawkins, Card Players)
“Dat Ol’ Boy” (Muriel Smith)
“Poncho De Panther from Brazil” (Jessica Russell, June Hawkins, Glenn Bryant, Edward Lee Tyler, Ensemble)
“My Joe” (Carlotta Franzell)
Finale of Scene One (“Your maw is lonesome”) (Muriel Smith, Luther Saxon, Carlotta Franzell, Glenn Bryant, Edward Lee Tyler, Dick Montgomery, Jessica Russell, June Hawkins)
“Get Yer Program for de Big Fight” (Ensemble);”Dat’s Our Man” (En- semble)
Scene: Joe and Carmen (Luther Saxon, Muriel Smith) (“But All I Want to Do Is Love You Like I Useter”)
Finale (“Stan’ up an’ Fight” and “String Me High on a Tree”) (Ensemble, Luther Saxon)
Aucun dossier informatif complémentaire concernant Carmen Jones
Aucun dossier informatif complémentaire concernant Carmen Jones
Interdit en France à sa sortie internationale à cause des héritiers de Bizet,ce chef d'oeuvre a été admiré dans le monde entier, sauf en France.
Version 1
Carmen Jones (1943-12-Broadway Theatre-London)
Type de série: OriginalThéâtre: Broadway Theatre (Broadway - Etats-Unis) Durée : 1 an 2 mois 1 semaine Nombre : 503 représentationsPremière Preview : 02 December 1943
Première: 02 December 1943
Dernière: 10 February 1945Mise en scène : Charles Friedman • Chorégraphie : Eugene Loring • Producteur : Star(s) : Avec: Napoleon Reed (Corporal Morrell; alternate, Robert Clarke), Robert Clarke (Foreman, Soldier; alternate for Foreman, George Willis), Carlotta Franzell (Cindy Lou; alternate, Elton J. Warren); Jack Carr (Sergeant Brown), Luther Saxon (Joe; Napoleon Reed, alternate); Muriel Smith (Carmen; Muriel Rahn, alternate); Sibol Cain (Sally, Card Player), Edward Roche (T-Bone), William Jones (Tough Kid), Cozy Cole (Drummer), Melvin Howard (Bartender, Tough Kid), Edward Christopher (Waiter), June Hawkins (Frankie), Jessica Russell (Myrt), Edward Lee Tyler (Rum), Dick Montgomery (Dink), Glenn Bryant (Husky Miller), J. Flashe Riley (Boy), Royce Wallace (Girl), William Wool- folk (Soldier), George Willis (Soldier), Elijah Hodges (Soldier), P. Jay Sidney (Mr. Higgins), Fredye Marshall (Mrs. Higgins), Alford Pierre (Photographer), Urylee Leonardos (Card Player), Ethel White (Card Player), Ruth Crumpton (Dancing Girl), William Dillard (Poncho), Sheldon B. Hoskins (Dancing Boxer), Randolph Sawyer (Dancing Boxer), Tony Fleming Jr. (Referee): Soldiers, Factory Workers, Socialites: Viola Anderson, Lee Allen, Carmine Brown, William Archer, Miriam Burton, Sibol Cain, Clarice Crawford, Ruth Crumpton, Robert Clarke, Anne Dixon, Marguerite Duncan, Edwina Divers, Richard DeVaultier, George Dosher, William Davis, Awilda Frasier, Elijah Hodges, Melvin Howard, Clarence Jones, Elsie Kennedy, Fredye Marshall, Theresa Merritte, Vivienne Mussenden, Maithe Marshall, Bertha Powell, Alford Pierre, Fred Randall, Chauncey Reynolds, Edward Roche, Randall Steplight, Andrew Taylor, Harold Taylor, Audrey Vanterpool, Ethel White, George Willis, Robert Woodland, William Woolfolk, Howard Carter, Urylee Leonardos, Wilbur Marshall; Dancers: Valerie Black, Al Bledger, Edward Christopher, Posie Flowers, Tony Fleming, Jr., Audrey Graham, J. Prioleau Gray, Frank Green, Erona Harris, Mabel Hart, Sheldon B. Hoskins, Rhoda Johnson, Richard James, Dorothy McNichols, Vera McNichols, Betty Nichols, Frank Neal, Joseph A. Noble, Bill O’Neil, Evelyn Pilcher, Edith Ross, J. Flashe Riley, Randolph Sawyer, Randolph Scott, Royce Wallace; Children: Albert Bailey, Robert Bailey, Raymond Brooks, William Jones, Joe Green, Gilbert Irvis, Richard Granady, Oliver Hamilton, Arthur Rames, Robert Smith, LeRoy Westfall, Carlos Van Putten, Delano Vanterpool, James Holman
Version 2
Carmen Jones (1954-??-Film)
Type de série: FilmThéâtre: *** Film (*** - ***) Durée : Nombre : Première Preview : Inconnu
Première: Inconnu
Dernière: InconnuMise en scène : Otto Preminger • Chorégraphie : Producteur : Star(s) : Avec: Harry Belafonte (Joe), Dorothy Dandridge (Carmen Jones), Pearl Bailey (Frankie), Olga James (Cindy Lou), Joe Adams (Husky Miller), Brock Peters (Sergeant Brown (as Broc Peters)), Roy Glenn (Rum Daniels), Nick Stewart (Dink Franklin), Diahann Carroll (Myrt)
Version 3
Carmen Jones (1991-04-Old Vic-London)
Type de série: RevivalThéâtre: Old Vic (Londres - Angleterre) Durée : 1 semaine Nombre : 730 représentationsPremière Preview : 08 April 1991
Première: 08 April 1991
Dernière: 15 April 1991Mise en scène : Simon Callow • Chorégraphie : Stuart Hopps • Producteur : Star(s) : Avec: Wilhelmina Fernandez/Sharon Benson (Carmen), Damon Evans/Michael Austin (Joe), Gregg Baker (Husky Miller), Karen Parks (Cindy-Lou), Clive Rowe, Llewellyn RayappenCommentaires : Using all the music from the opera “Carmen”, Oscar Hammerstein II provided completely new lyrics and a new setting. All the characters are Negro workers in a southern parachute factory during World War II. It is the story of Joe, an army corporal, and his love for the temptress, Carmen Jones, which ends with him stabbing her to death after she leaves him for the boxer, Husky Miller. The show was first produced on Broadway in December 1943 where it ran for 502 performances. This was its British premiere and it received something of a mixed reaction from the critics - mainly feeling the production and staging were a bit unadventurous, although the music and lyrics were much appreciated. However, it ran for one year and nine months and won several awards. During the course of its run the part of Joe was taken over by Gary Wilmot.
Version 4
Carmen Jones (2007-07-Royal Festival Hall-London)
Type de série: RevivalThéâtre: Royal Festival Hall (Londres - Angleterre) Durée : 1 mois Nombre : Première Preview : 31 July 2007
Première: 31 July 2007
Dernière: 02 September 2007Mise en scène : Jude Kelly • Chorégraphie : Tom Snow • Producteur : Star(s) : Avec: Tsakane Valentine Maswanganyi (Carmen Jones), Andrew Clarke (Joe), Sherry Boone (Cindy Lou), Rodney Clarke (Husky Miller), Andee-Louise Hypolite (Frankie) , Phillip Browne (Rum), Akiya Henry (Myrt), John Moabi (Dink), Brenda Edwards (Pearl) , Rolan Bell (Morrel), Joe Speare (Sargeant Brown), Joanna Francis (Mrs Higgins), George Daniel Long (Mr Higgins), Josie Benson, Stuart Bowden, Peter Brathwaite, Jina Burrows, Angela Caesar, Ian Carlyle, Darren Charles, Laurence De Maeyer, Leroy Dias Dos Santos, Ramon Diaz Crosdale, Herve Goffings, Celia Grannum, Yolanda Grant-Thompson, Divine Harrison, Welly Locoh Donou, Tania Mathurin, Terel Nugent, Kelechi Sarah Nwanokwu, Ngo Omene-Ngofa, Joanna Riseboro, Tarisha Rommick, AleSandra Seutin, Nadine Smith, Antontio Tengroth, Jordene Thomas, Kenny Thompson.Commentaires : By placing the London Philharmonic Orchestra in a pit in the middle of the stage, this production obliged the performers to confine the action to a narrow perimeter, restricting the dramatic momentum and creating a musical-concert hybrid – neither a purely concert-version, nor a staged production. However, the quality of the performers more than compensated, and the overall critical verdict was favourable.
Pas encore de video disponible pour ce spectacle