Ce n’est pas tous les jours que l’on assiste à la première mondiale d’une comédie musicale…
Version 2
An American in Paris (Stage) (2015-04-Palace Theatre-Broadway)
Type de série: Original BroadwayThéâtre: Palace Theatre (Broadway - Etats-Unis) Durée : 1 an 6 mois Nombre : Première Preview : vendredi 13 mars 2015Première : dimanche 12 avril 2015Dernière : dimanche 09 octobre 2016Mise en scène : Christopher Wheeldon • Chorégraphie : Christopher Wheeldon • Producteur : Avec : Robert Fairchild (Jerry Mulligan), Leanne Cope (Lise Dassin), Veanne Cox (Madame Baurel), Jill Paice (Milo Davenport), Brandon Uranowitz (Adam Hochberg), and Max Von Essen (Henri Baurel)Presse : Les critiques sont très bonnes:
"This gorgeously danced — and just plain gorgeous — production pays loving tribute to the 1951 movie, to the marriage of music and movement, and to cherished notions about romance that have been a defining element of the American musical theater practically since its inception." Charles Isherwood for New York Times
"Guiding his first musical, Wheeldon shows a vibrant vision and buckets of imagination, transforming the 1951 Gene Kelly-Leslie Caron film that inspires the show. He’s also got a cast and design team at the top of their game." Joe Dziemianowicz for New York Daily News
"An airy, gentle caress of a show, 'An American in Paris' is a welcome oddity on Broadway." Haley Goldberg for New York Post
"There’s much gorgeous ballet to admire in director-choreographer Christopher Wheeldon’s Broadway debut, set against attractive, painterly backdrops by Bob Crowley, but the overall effect is of a dance concert with a semiserious musical squeezed into the cracks." David Cote for Time Out New York
"Beneath the considerable pizazz, Wheeldon conveys with grace and style the heartfelt romance and emotional colors that keep us enchanted until the last beautiful note has been sung." Jennifer Farrar for The Associated Press
"Not only is Wheeldon's nuanced command of storytelling through dance front and center, the production also foregrounds a triple-threat revelation in NYC Ballet principal Robert Fairchild, who proves himself more than capable of following in the suave footsteps of Gene Kelly." David Rooney for The Hollywood Reporter
"A dancer is a thing of beauty, and there is beaucoup beauty in director-choreographer Christopher Wheeldon’s ravishing production of 'An American in Paris,' smartly but not slavishly adapted by Craig Lucas from the 1951 MGM movie." Marilyn Stasio for Variety
Après la libération, désireux de reprendre sa vie et de tirer un trait sur les violences de la Seconde Guerre mondiale, le vétéran Jerry Mulligan s’installe à Paris et tente de se faire un nom comme artiste peintre. Il trouve un soutien en la personne de Milo Davenport, une riche américaine au passé trouble. L’existence de Jerry se complique lorsqu’il tombe amoureux de Lise, jeune vendeuse parisienne qui porte aussi sa part de secrets, car son ami Adam – un compositeur juif américain, et Henri - un aristocrate parisien - se disputent également son amour. Cette situation sans issue ne trouve de dénouement que dans le miracle de la danse, sur les musiques et lyrics parmi les plus beaux jamais composés. Ce récit culte de jeunesse et d’errance dans le Paris d’Après-Guerre est ici repensé pour la scène du 21e siècle.
Contrairement à la majorité des cas, An American in Paris n'est pas une pièce de Broadway qui fut adaptée au cinéma, pour toucher un public plus large.
Il manquait donc à la scène ce fleuron du genre. Jean-Luc Choplin, associé aux producteurs Van Kaplan et Stuart Oken de Broadway, comblent ainsi cette attente.
Le succès de Rhapsody in Blue en 1924, permet à George Gershwin de voyager en Europe et de rencontrer lors d'un séjour à Paris nombre de compositeurs qu'il admire. Stravinsky, Ravel, Poulenc, Milhaud… témoignent à l'américain reconnaissance et encouragement. Un Américain à Paris, composé en 1928, est un poème symphonique d'une vingtaine de minutes salué par le critique Isaac Goldberg comme étant "L'après-midi d'un faune américain".
En 1950, le producteur Arthur Freed veut illustrer les compositions de Gershwin et en premier lieu Un Américain. Comme il le fera avec Chantons sous la pluie, il met bout à bout un ensemble de chansons existantes sur lesquelles il brode une histoire. Soit celle d'un GI américain, Jerry, peintre à Montmartre, débordant de joie de vivre et de bonne humeur. Il rencontre Lise, une jeune vendeuse mais Lise est aimé d’Henri un chanteur populaire. Les sentiments (l'amour, la déception, la joie et le blues) culminent lors d'une scène de ballet qui verra le couple s'unir sur une des plus célèbres chorégraphies de l'histoire de la comédie musicale hollywoodienne. Réalisé par Vincente Minnelli (qui sera l’un des spécialistes du genre avec Tous en scène, Brigadoon ou Gigi), le film sera récompensé par six oscars. Et Gene Kelly reçoit à cette occasion un oscar d'honneur pour sa contribution exceptionnelle à l'art de la chorégraphie cinématographique.
Incorporating songs from George and Ira Gershwin, including "I Got Rhythm", "Liza", "'S Wonderful", "But Not For Me", "Stairway to Paradise", as well as orchestral music including "Concerto in F", "2nd Prelude", "2nd Rhapsody", "Cuban Overture", and the title song, An American in Paris features a book by Craig Lucas.
Act I
"Concerto in F" – Company
"I Got Rhythm" – Henri, Adam, Jerry, Company
"Second Prelude" – Lise, Female Ensemble
"I've Got Beginner's Luck" – Jerry
"The Man I Love" – Lise
"Liza" – Jerry
"'S Wonderful" – Adam, Henri, Jerry, Company
"Shall We Dance?" – Milo
"Second Rhapsody"/"Cuban Overture" – Company
Act II
"Entr'acte" – Orchestra
"Fidgety Feet" – Jerry, Company
"Who Cares?" – Milo, Adam, Henri
"For You, For Me, For Evermore" – Lise, Henri, Jerry, Milo
"But Not for Me" – Adam, Milo
"I'll Build a Stairway to Paradise" – Henri, Adam, Company
"An American in Paris" – Company
"They Can't Take That Away from Me" – Adam, Jerry, Henri
Aucun dossier informatif complémentaire concernant An American in Paris (Stage)
Version 1
An American in Paris (Stage) (2014-11-Théâtre du Châtelet-Paris)
Type de série: OriginalThéâtre: Théâtre du Châtelet (Paris - France) Durée : 1 mois 1 semaine Nombre : 33 représentationsPremière Preview : samedi 22 novembre 2014Première : samedi 22 novembre 2014Dernière : dimanche 04 janvier 2015Mise en scène : Christopher Wheeldon • Chorégraphie : Christopher Wheeldon • Producteur : Avec : Robert Fairchild (Jerry Mulligan), Leanne Cope (Lise), Veanne Cox (Madame Baurel), Jill Paice (Milo Davenport), Brandon Uranowitz (Adam Hochberg) & Max Von Essen (Henri Baurel).
Version 2
An American in Paris (Stage) (2015-04-Palace Theatre-Broadway)
Type de série: Original BroadwayThéâtre: Palace Theatre (Broadway - Etats-Unis) Durée : 1 an 6 mois Nombre : Première Preview : vendredi 13 mars 2015Première : dimanche 12 avril 2015Dernière : dimanche 09 octobre 2016Mise en scène : Christopher Wheeldon • Chorégraphie : Christopher Wheeldon • Producteur : Avec : Robert Fairchild (Jerry Mulligan), Leanne Cope (Lise Dassin), Veanne Cox (Madame Baurel), Jill Paice (Milo Davenport), Brandon Uranowitz (Adam Hochberg), and Max Von Essen (Henri Baurel)Presse : Les critiques sont très bonnes:
"This gorgeously danced — and just plain gorgeous — production pays loving tribute to the 1951 movie, to the marriage of music and movement, and to cherished notions about romance that have been a defining element of the American musical theater practically since its inception." Charles Isherwood for New York Times
"Guiding his first musical, Wheeldon shows a vibrant vision and buckets of imagination, transforming the 1951 Gene Kelly-Leslie Caron film that inspires the show. He’s also got a cast and design team at the top of their game." Joe Dziemianowicz for New York Daily News
"An airy, gentle caress of a show, 'An American in Paris' is a welcome oddity on Broadway." Haley Goldberg for New York Post
"There’s much gorgeous ballet to admire in director-choreographer Christopher Wheeldon’s Broadway debut, set against attractive, painterly backdrops by Bob Crowley, but the overall effect is of a dance concert with a semiserious musical squeezed into the cracks." David Cote for Time Out New York
"Beneath the considerable pizazz, Wheeldon conveys with grace and style the heartfelt romance and emotional colors that keep us enchanted until the last beautiful note has been sung." Jennifer Farrar for The Associated Press
"Not only is Wheeldon's nuanced command of storytelling through dance front and center, the production also foregrounds a triple-threat revelation in NYC Ballet principal Robert Fairchild, who proves himself more than capable of following in the suave footsteps of Gene Kelly." David Rooney for The Hollywood Reporter
"A dancer is a thing of beauty, and there is beaucoup beauty in director-choreographer Christopher Wheeldon’s ravishing production of 'An American in Paris,' smartly but not slavishly adapted by Craig Lucas from the 1951 MGM movie." Marilyn Stasio for Variety
Version 3
An American in Paris (Stage) (2016-04-Dominion Theatre-London)
Type de série: Original LondonThéâtre: Dominion Theatre (Londres - Angleterre) Durée : 9 mois 1 semaine Nombre : Première Preview : samedi 04 mars 2017Première : samedi 01 avril 2017Dernière : samedi 06 janvier 2018Mise en scène : Christopher Wheeldon • Chorégraphie : Christopher Wheeldon • Producteur : Avec : Robert Fairchild (Jerry Mulligan), Leanne Cope (Lise Dassin)Commentaires : An American in Paris features music by George Gershwin, lyrics by Ira Gershwin and a book by Craig Lucas. The stage production had its world premiere at the Théâtre du Châtelet in Paris, before opening at Broadway's Palace Theatre on 12 April 2015 following previews from 13 March 2015, where it continues to run to fantastic audiences.
The Broadway production was nominated for 12 Tony Awards, including Best Musical, as well as eight Outer Critics Circle Awards, including Outstanding New Broadway Musical. At the 2015 ceremony it went on to win 4 Tony Awards, for Best Scenic Design of a Musical, Best Orchestrations, Best Lighting Design of a Musical and Best Choreography.Presse : ★★★★ "There is nothing self conscious about An American in Paris. It’s dazzling and noisy in the best sense of an American musical. At the same time it puts a canny, majestic lift beneath the patter and pas de deux, as Paris, is redeemed." NewYorkTheatreGuide.com
"This gorgeously danced — and just plain gorgeous — production pays loving tribute to the 1951 movie, to the marriage of music and movement, and to cherished notions about romance that have been a defining element of the American musical theater practically since its inception.” Charles Isherwood for New York Times
"Wheeldon shows a vibrant vision and buckets of imagination, transforming the 1951 Gene Kelly-Leslie Caron film that inspires the show. He’s also got a cast and design team at the top of their game.” Joe Dziemianowicz for New York Daily News
"There’s much gorgeous ballet to admire in director-choreographer Christopher Wheeldon’s Broadway debut, set against attractive, painterly backdrops by Bob Crowley.” David Cote for Time Out New York
Trailer
An American in Paris (Stage) (2015-04-Palace Theatre-Broadway)
Qualité: Intérêt:
Langue: Durée: 0:01:46